טיול בנחל שרך ונחל בצת

באפיק נחל בצת תראו צמחיה עבותה למדי, כאשר הרדוף הנחלים הוא השולט שבצמחיית הנחל.
כאן כתב נתן יונתן את שירו המפורסם הרדופים ליד החוף, שפורסם בספרו שירים לאורך החוף בשנת 1962.
שלמה ארצי הלחין ושר את השיר הזה כעשרים שנה מאוחר יותר.

בגליל המערבי מספר נחלים המנקזים את הגשמים מאזור הגליל העליון, זורמים ממזרח למערב ונשפכים לים התיכון. נחל בצת הוא הצפוני שבהם. נחל שרך הוא למעשה יובל של נחל בצת.

יש שתי אפשרויות לטיול בנחלים שרך-בצת:

  1. מסלול מלא – אם באתם בשתי מכוניות, אפשר להשאיר אחת בתחילת המסלול, בחניון שרך, ומכונית שנייה נשאיר בסיום המסלול, בחנייה בקיבוץ אילון. (את המסלול אפשר לבצע בשני הכיוונים, כלומר להתחיל בקיבוץ אילון ולסיים בחניון שרך)
  2. מסלול חלקי – אם באתם במכונית אחת בלבד, אפשר להשאיר את הרכב בחניון שרך או בקיבוץ אילון, לרדת לאפיק הנחל, לטייל בו כמה שמתחשק ולשוב באותו המסלול

איך מגיעים

מגיעים לצומת כברי מנהריה מזרחה על כביש 89 או בכביש 70 מצומת אחיהוד. מצומת כברי נוסעים צפונה על כביש מס’ 70 לכיוון שלומי, בהמשכו הכביש מתחבר עם כביש מס’ 899 (כביש הצפון) ונוסעים בו מזרחה. עוברים על פני יערה, קיבוץ איילון, והכניסה לפארק גורן. אחרי הפניה ימינה לגרנות הגליל, ישנה פנייה שמאלה אל נחל שרך (סימון שבילים כחול.( פונים ונוסעים עד למגרש החניה.

בנקודה הצפון-מערבית של החניון ניצב שלט המתאר את המסלול. מכאן נלך בשביל המסומן בכחול, נעבור את השלוחה שבין נחל גליל לנחל שרך, שהם למעשה יובלים של נחל בצת. נחצה את אפיק הנחל היבש רוב ימות השנה ונגיע לקרחת יער.

השביל חוצה את שוב אפיק הנחל ועולה לגדותו המערבית. לאחר הליכה של כחצי שעה לאורך האפיק, נראה בגדה הצפונית של הנחל את פתחה של מערת שרך. המעונינים להכנס למערה, צריכים להכין מראש פנסים. אנחנו לא נכנסנו עם הכלב למערה, ולא בטוח שזה מומלץ, למרות שהמערה מרשימה למדי, אולי אפשר שמישהו יישאר עם הכלב בחוץ.

לאחר היציאה מן המערה נחזור אל אפיק הנחל ונמשיך ללכת בו עד למפגשו עם נחל בצת.

נמשיך ללכת מערבה בנחל בצת , במקביל לסימון השבילים הכחול, ועד מקורות המים הראשונים של עיינות כרכרה כאן נוכל לחלוץ נעליים ולשכשך רגלינו במים הקרים. באפיק הנחל בעיקר שיחי הרדוף הנחלים. תוך כדי הליכה נעבור ליד עץ ענק של דולב מזרחי, אשר מספרים שגילו כמעט אלף שנה.

בהמשך נגיע לבריכת אגירה מבטון, שממנה יוצאים צינורות המתכת, ועל ידה חורשת אקליפטוסים (במקום זה נשאבים מי הנחל על ידי קיבוץ אילון). בחורשה נזנח את סימון השבילים הכחול, ונעלה דרומה מהנחל בכביש משובש לאורך כ-1 ק”מ עד החנייה של קיבוץ אילון.

דרגת קושי:1
[huge_it_maps id='2']

זוהי המלצה בלבד, ואין בה כדי להטיל על אתר האינטרנט “ארצה” אחריות לכל פגיעה ו/או נזק ו/או אובדן שעלולים להגרם למטיילים ו/או לכלבם ו/או לרכושם במהלך הטיול ו/או בקשר אליו, והיא אינה פוטרת את המטיילים מהחובה למלא אחר הוראות כל דין בקשר לטיול במסלולים המומלצים ולנקוט בכל אמצעי הזהירות הדרושים לפני הטיול ובמהלכו.